Igelkott Försvunnen!

Lilla Zaita... Har inte sett henne sedan i tisdags (3 dagar sedan).
Det är fredag idag! och hon har inte synts till sedan i tisdags :(

Afrikanska pygméigelkottar är en av de arter av igelkottar som man får ha som husdjur i Sverige. Och dom ska ej bo i bur, utan går lösa som hundar och katter. 1-10 igelkottar ska ha minst 20kvm att springa på dygnet runt och från 11-20 är det 40kvm och 21-30 är det 60kvm osv..^^
Och dom är inte så stora, mina är ungefär.. tja max 15cm eller så. och Lillemor är ändå ett år sen i april och Zaita är nåt halvår gammal.

Dom är helt underbara! Men nu har min ena lilla tjej försvunnit! Denna lilla dam är (jag skojar inte!) EXPERT på att gömma sig och somna på dom mest skumma ställena som finns! :O
Jag har hittat henne sovandes i (t.ex.):

Påse
Gardin
Toalettpappersförpackningen
Handväska
Klacksko
Strumpa
Bokhylla


Hon verkar älska påsar av någon anledning^^ men plast är ju inte bra då dom kan få lite med luft och så. Jag tar alltid henne därifrån när hon smitit in i en plastpåse. Jag brukar inte ha så mycket påsar framme, men ibland glömmer man ta bort. Dock brukar dom stå upp, och inte ligga. Men denna lilla tösen är en hejare på att klättra med :P undrar hur många gånger jag har kommit på henne vertikalståendes på en väska eller liknande. haha^^

Ska ta och bygga och sy lite sovställen och klättersaker åt dom.
Det som är intressant med är att dom inte har vanliga smådjursklor! :P utan dom har nagelformade klor faktiskt. Böjda tunna klor. Appropå klor är det nog dags att klippa klorna på dom snart. Så fort jag har hittat Zaita ska hon få sig en kloklippning.
Badningen behövs snart med. Usch vad dom inte tycker om det! Men det får tålas med någon gång i månaden. Lite babyolja, shampoo och kloklippning så blir man fin sen :)



Kommentarer
Postat av: Rebecka

Vilken gullig bild :)

2009-06-12 @ 16:52:28
URL: http://djurbecka.blogg.se/
Postat av: Helena/ ROOM AND SERVE

Vilken söt :)

2009-06-12 @ 19:43:00
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: Nina Kartal

ja, egentligen ska de ha kontroller varje dag på allt innan de öppnar, men de slarvar såklart med det.

2009-06-12 @ 23:13:20
URL: http://ninakartal.blogg.se/
Postat av: En graffiti bloggare

svaaaaaaaaaar: Enligt mig så finns det gränser, respekterar din åsikt fullt ut och du har dina anledningar att tycka så, jag håller med dig till en viss del

I just det här fallet med sniglarna tycker jag iaf att det är okej sålänge dom inte skadas eller känner av det på nått sätt.

Peace

2009-06-13 @ 00:45:29
URL: http://graaffitii.blogg.se/
Postat av: Stina

Men gud så söt! Hur tam blir en sån igelkott egentligen? Känner de igen sina namn och så? OCh kan man gosa med dem eller sticks taggarna? :P

2009-06-16 @ 17:10:16
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0