IBL - Image Based Lighting

Tjoho!

Sitter på föreläsning just nu i skolan. Jag har redan lämnat in min uppgift för ca 30 minuter sedan, men vi har hela dagen på oss. Känns som att jag alltid gör uppgifterna så snabbt, men jag gör dom rätt så jag är nog bara väldigt snabb av mig :)

Vi skulle göra en uppgift med IBL, Image Based Lighting.
Bygga upp några enkla objekt och sedan rendera ut två bilder och sätta bredvid varanda.

Den första: Ljussätta objekten med en HDR bild och final gather.
Den andra: Ljussätta objekten med en HDR probe omgjord till "light dome" med hjälp av IBL tools.

Bägge i samma scen och kameravinkel.

Såhär blev det














Har aldrig arbetat med HDR i maya innan, men förra renderingslektionen lärde vi oss final gather.
Med tanke på att jag aldrig gjort det innan som vi nu går igenom så går det fort fram och jag lär mig mycket på kort tid! :)
Får även hjälpa andra när dom inte hänger med. Känns good :D

Nu ska jag fortsätta lyssna på föreläsningen om hur man bakar in Occlusion ;P
Hejsålänge! :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0