Tandställning av, Veterinärsbesök och Fredagsöl

Fredag 27/3

Hade bokat tid i torsdags för att ta med Lillemor till veterinären på fredag morgon.
Vi fick ju tiden klockan 07:45 på morgonen och som så skönt var fick jag och Lillemor skjuts av mamma ner till tågstationen kvart i sju på morgonen.

Väl framme med tåget i stan kliver vi av och går mot Roslagstull's djurklinik. Den ligger väldig ju bra till där det dundrar fram hur mycket bilar som helst hela dagarna^^
När vi kommer in ställer vi oss i kön och snart är det våran tur att komma fram för att meddela att vi är där. Vi får sätta oss ner en liten stund innan vi blir insläppta i ett av rummen av en assistant.
Tyckte det var rätt så komiskt^^ för när vi kom in i det lilla minirummet så såg jag en handduk och ett par handskar liggande ovanpå, haha. Förberendande för igelkott, javisst.

Nej inte behövdes det. Jag tog upp Lillemor, som alltid efter en viss accident hos en annan veterinärsklinik brukade tagga ut sig till max och fräsa som en tok, var rätt så lugn och otaggig. Nu tog assistenten fram vågen som stod på bordet och jag satte ner Lillemor på den. 330 gram vägde hon. Tyckte det var lite lite, men hon hade ju gått ner i vikt de senaste dagarna hade jag sett på henne.

Efter vägningen gick assistenten för att hämta in exotic-veterinären och de två kom snart in i rummet där jag och Lillemor väntade. Hon sa att för det mesta måste man söka igelkottarna för att kunna undersöka dom, men det finns de få som man kan undersöka utan att behöva söva ner. Jag var ju beredd innan på att hon skulle sövas, och jag trodde inte att hon skulle låta dom pilla och ha sig hursomhelst på henne.
Och såklart hade jag rätt^^ Hon buffade och fräste lite och därmed bestämde de sig för att söva henne.
Jag lämnade över Lillemor i sin lilla väska till dom och jag frågade veterinären ungefär hur mycket det hela skulle gå på.
Hon skulle återkomma med svaret strax och gick sedan ut ur rummet med mig väntades i.

Efter en liten stund kom hon tillbaka igen och berättade hur mycket de olika delarna skulle gå på (rutinundersökning, sövning, ev. röntgen o medicin) och det skulle landa på runt 1500 exkl. medicin. Och att om medicin behövs så kostar den mellan 100-150kr.
Hon frågade om det var okej, och självklart sa jag ju att det var det. Om det är det som behövs för att hon ska bli bra så måste det ju bli så eftersom hon behöver hjälpen. Inte tänker jag då ta med henne till veterinären för att göra en "halvkoll" o inte veta vad felet är.
Veterinären sa att hon skulle ringa mig runt när de hade kollat henne och visste vad felet var och att jag kunde hämta henne runt 11-12. Jag tackade och sa: "bara jag får tillbaka henne levande så är jag nöjd" och hon skrattade till och svarade att det var det som var tanken.

Jag lämnade djurkliniken och tog mig vidare mot tunnelbanan för att sedan åka till lägenheten i stan. Där hann jag äta frukost och ta det lugnt i en timme ungefär innan jag skulle vidare mot tandregleringen vid Danderys sjukhus där jag hade tid klockan 10:15.
Innan jag gick hann jag också med att fota min snygga mun med tandställning, mina sista fotominnen av plåtmunnen!

Eftersom jag fotade min fina mun kanske några minuter för länge, så gick jag lite väl sent. Gick runt hel och hade ju tid hos tandläkaren kvart över, så när jag väl satt på tunnelbanan och jag var strax över fem minuter sen fick jag lov att ringa dit för att meddela dom att jag skulle vara där om endast några minuter.



Väl hos tandläkaren fick jag meddela att jag ankommit och sedan hann jag bara sitta ner i någon minut innan jag skulle in. De tyckte att det var bra att jag hade ringt och hört av mig, men att det inte gjorde så mycket att var tio minuter sen då de fick tid och fixa lite emellan mig och patienten innan.

Jahapp, så skulle tandställningen av då! 5 år, det är ju nästan som en hel tonårsperiod. No more räls!
Jag hade förberett mig på att det skulle kännas som att läppen stod 2dm ut när de plockat ut den.

Jag fick lägga på i stolen och tandläkaren började med att polera framtändernas baksida, eftersom jag skulle få en liten "skena" som skulle sitta bakom för att hålla tändera på plats. Denna ska jag då ha i några år, eller hela livet om jag väljer det.
Hon går iväg och rör ihop lim som hon sedan kommer tillbaka med och kletar på på mina tänder. Efter en liten väntestund för att det skulle hinna stelna lite så satte hon på tråden/skenan.

Hon undrade hur det kändes och jag tyckte det kändes rätt störigt. På högersidan kändes det som att tråden buktade ut och så när jag stängde ihop tänderna så nuddade min ena tand i underkäken på höger sida, tråden, vilket var ännu mer irriterande :P haha.
Så hon slipade, vart vet jag inte exakt ;S men hon behövde visst fylla i nåt litet sedan på en av tänderna.
Visst får dom hjälpa mig med mina tänder, men förstör dom inte så dom måste fyllas i sen igen! :P

Efter att skenan satts på var det dags för att ta bort tandställningen.
Under ditsättandet av skenan och bortplockandet av tandställningen fick jag ha dendär slemsugarsaken i munnen. Usch, det är verkligen den värsta!
Den spiralformade platsmojängen som man ska ha i munnen. Känns ju som att man gått i öknen och tungan torkat.

Men snart började hon klippa av tråden och sen var det dags för att knäcka bort plattorna. Jag frågade om det gjorde ont och hon svarade att det ska det inte göra. Min ena syster hade sagt till mig för många år sedan när hon blev av med sin, att det gjorde jätteont, så jag hade ju trott och förberett mig på det hela tiden.
Men det gjorde knappt ont alls! :) asbra.

Mindre trevligt var dock när jag fick se mina tänder och dom var helt missfärgade, haha. Usch!
Såg verkligen hemskt ut!
Men det fixade hon till med hjälp av lite polering ;) Så nu är dom fina! Men ska ta och göra en tandblekning sedan, tycker jag är värd det efter 5 år av tandställning :P

Sen var tandställningen av och jag fick en ny tid den 1 juli för att kolla tänderna.
Hon sa också att om skenan gick upp på nåt vis skulle jag ringa direkt för att få komma in och fixa till det, och det är ju självklart. Hoppas inte den krånglar bara, så jag inte behöver åka dit innan. Skulle vara skönt att få vara fri från tandregleringen fram tills 1 juli iallafall :P
Bad också om att få ta med mig tandställningen hem då den varit med mig under en stor del av min tonår :D
Nästan sorgligt att ta bort den!

Innan jag gick helt och hållet skulle vi göra en röntgen också.
Fick gå in i ett rum där det fanns en mekanick som man skulle stå "i".
Först sade hon att jag skulle ta ut näspiercingen och sedan frågade hon mig om jag hade några örhängen och att jag isådanafall var tvungen att plocka ut dom. Jag sa att jag bara hade mina uttöjningar som var i cernitlera, men de skulle jag ta av ändå.
Så såg hon min tragus på vänsteröra, vilket jag själv inte hade tänkt på och så kom jag på att jag hade min conch i andra örat, så den åkte av den med. Tungpercingen hade jag redan tagit ur innan besöket, eftersom man inte får ha tungpiercing när man har tandställning :P hehe.
Alla smyckena fick jag lägga i en mugg som jag kunde ta med sen till toaletten för att sätta i dom igen.

Men så var det dags för röntgen.
Hon satte på nån liten platspåse på en pigg som jag skulle bita i. Men först skulle jag ställa mig i dendär saken och sedan hålla händerna på två handtag. Det kändes lite lustigt och stå så^^
Innan hon lämnade rummet så sa hon att "nu kommer den börja låta och kvittra och snurra runt ditt huvud" och jag kunde nästan inte hålla mig för skratt. En kvittrande röntgenmaskin som snurrar runt mitt huvud.

Så satte den igång med att låta och ha sig och snurra runt mitt huvud där jag stod och bet i dendär piggen med plast över^^
Snart så var det färdigt och jag tackade och gick sedan därifrån.
Men vid dörren såg jag att min lapp inte blivit utskriven så jag var tvungen att gå tillbaka igen för att få en ny.

Veterinären ringer mig och jag var tvungen att svara (fast jag tror inte man får det egentligen, då det är en överstruken mobil-skylt in till mottagningen^^ Men hon sa inget iallafall :P) och hon meddelade vad det hittade felet var hos Lillemor och att hon kunde hämtas från och med klockan 13 och framåt.
När jag gått ut med lapp går jag in på toaletten med min lilla mugg med alla smycken i. Det tar mig ungefär 30 minuter innan alla piercingar är på plats. Passade på att rengöra alla medans och näspiercingen höll på att göra mig tokig^^
Den är jättekrångligt att sätta tillbaka, då den sitter rätt hårt. Bara den tog typ en kvart att sätta i, efter många försök och misslyckanden.
Jag hade vattnet på rinnande också, och dendär skumma kranen började ju brumma på 3ggr värsta högt som om den höll på att gå paj eller nåt. Satt ju folk utanför och väntade på sin tid med, så de måste ju undrat vad jag höll på med därinne :P haha.

Sist skulle jag sätta i tungpiercingen, tar upp staven och kulan ur byxfickan, rengör dom under det rinnande vattnet, sätter i staven och ska skruva på kulan. Då upptäcker jag att det var inte kulan jag höll i, utan ett p-piller.
Typiskt mig! Jaja, inte så mycket att göra åt det, fick ju käka upp den. Roligt bara att den var rengjord... hahaha
Satte i den riktiga kulan och fyllde på en mugg med vatten och sedan upptäckte jag att jag tagit muggen som stod på handfatet istället för en ny... det var lite ohygienisk kanske, men jag tänkte inte och orkade inte bry mig sen.

Gick ut från toaletten , tittar på klockan som visar runt 12 och ut från tandläkarmottagningen tillbaka mot danderyds sjukhus station och ringde sedan mamma för att prata om morgonens stora händelse.



Åkte tillbaka till lägenheten i stan eftersom jag skulle hämta Lillemor om en timme. Skulle endast hunnit vara på praktiken i ca 10 minuter innan jag skulle bli tvungen att åka igen. Så jag tyckte det var lite ovärt.

Kom in i lägenheten och kikade i kylskåpet och frysen efter någonting att äta. Kunde ju lika gärna passa på att äta lunch emellan alla besöken när jag ändå hade tid.
Hittade några rester från gårdagen, värmde det i micron och jag tog med maten till soffan och satte på teven.
På teven var det väl nåt lunch-tråkigt program som det brukar vara^^ typ "hem till gården"-stuk, eller bättre upp "Ordlekar".
Efter en ungefärlig halvtimme började jag röra mig bortåt djurkliniken igen för att hämta min kära lilla kotte.

Kommer in på kliniken och väntar på min tur att få prata med receptionisten.
Talar om att jag ska hämta min igelkott och hon frågade om det var Lillemor, och jag svarar ja, och så sade hon hur mycket det hela hade gått på och att jag kunde betala på en gång. Fick ett kvitto på det hela och
Hon ber mig sedan vänta i väntsalen en liten stund så en av veterinärerna kunde bli ledig och ge mig henne och medicin.

Efter en kort stund säger de åt mig att jag kan följa med in i ett av rummen. Jag följer efter veterinären och ser väskan på bordet som Lillemor är i. Hon talade om hur mycket det hela kalaset gick på, vilket blev 1715:- och berättade hur mycket av medicinen hon skulle ha och hur länge hon skulle medicineras.
Så kom jag på tanken att eftersom hon röngats så måste de ha röntgenbilderna på henne någonstans. Så jag bad om ifall man kunde få bilderna, som hon sade var två stycken på ett A4 papper. Veterinären sade att bilderna isånafall skrivs ut från datorn där dom är, och skulle gå iväg och höra hur mycket de kostade.

Efter en liten stunds väntan kommer hon tillbaka och talar om att de kostar 160:- att få utskrivna.
Jag bestämmer mig för att köpa röntgenbilderna, även om det var dyrt. Det är ju inte direkt SÅ ofta man röntgar sin igelkott.

Hon bad mig att sitta ner och vänta i väntesalen, och att jag kunde betala direkt om jag ville.
Jag går ut och betalar för röntgenbilderna och sätter mig sedan ner och väntar.
En liten stund senare kommer en av assisterna ut och räcker mig röntgenbilderna, och jag frågar om de har någon påse att lägga den i. Hon sa att hon kunde hämta ett kuvert och sedan när jag fått det, tackar jag och reser mig upp och lämnar kliniken med Lillemor.


Lillemor i en dunsocka




Färden fortsätter mot min praktik på Ligistfilm och Lillemor hade ju fått lov att följa med också, så efter en kort stunds tunnelbaneresande är vi framme.

Vi kommer in på kontoret klockan 14:30 och går in i köket. Ställer ifrån mig väskan med Lillemor i på köksbänken och säger hej till kollegorna. Går in i arbetsrummet där jag sitter och arbetar och ser att bägge platserna är upptagna. Peter undrade om jag hade med Lillemor och frågar: "får man se på ekorren?" :P hah.
Men just då får han ett samtal, så jag går tillbaka till köket där Lillemor är, och jag säger till de andra att Lillemor är här.

Först på plats är den nya praktiken som är nyfiken på att se henne och sedan kommer Carl fram också för att titta på henne. Jag tar upp henne och praktikanten säger nåt i stil med: "hah, gud. igelkott, vilket påhitt". Carl tycker hon är väldigt söt^^

Efter en liten stund sätter sig en av de andra vid bordet vid köket och han fick syn på Lillemor. Han vart helt paff över att man kunde ha igelkott som husdjur och frågade en massa om det. Självklart dök även mobilkameran upp^^.
Ett tag senare tog jag väskan med Lillemor i och satte henne på golvet i det rummet som jag brukar arbeta i. Nedsläckt var rummet också, så det var ju bra.

Jag fick uppgiften att dammsuga hela stället, eftersom jag kom så sent. (Eftersom jag kom så sent?)
Och jag satte igång med det direkt så det var avklarat inom en snar tid.
Jag satte mig sedan ner vid en av datorerna och började arbeta. Så gott som jag kunde dvs, fanns ju som vanligt den senaste tiden inte så mycket att göra.. Efter ett tag av internetgloende så hade en inbjuden gäst till fredagsölen joinat de andra ute i köket och hade redan börjat med alkoholen.

En stund senare kommer Clas in och säger till oss att vi ju kan komma ut och göra dom sällskap, så den nya praktikanten hakar på och jag kommer dit en liten stund senare efter att jag kollat några fler saker på internet.
Sen går jag ut till köket och gör dom sällskap, och märker att det var några fler som hade kommit dit.

Jag tar en öl och titt som tätt droppar det in folk till kontoret. Dendär "fredagsölen" var visst "fredagsfest" eftersom det snart var en massa folk därinne och alla drack alkohol, musiken va på och alla pratade och hojtade om ditten och datten. Det kom folk och det gick folk. Men det var väldigt trevligt faktiskt att prata med en massa folk.
I rummet bredvid låg Lillemor och sov i sin väska i det nedsläckta rummet, och den ena på kontoret tycker då att det skulle vara roligt ifall folk fick se henne. Så folk kom och skulle titta på henne hela tiden, hålla i henne, fota och filma och fråga en massa.
Hon var ju så förkyld också så hon snorade ner folk, men det var lite synd om henne när alla ville se henne hela tiden. Man kan ju förstå också att folk gärna vill se ett djur som de inte ens visste fanns som husdjur. Men till slut blev det lite för mycket och jag lade ner henne i väskan så hon fick vila tills vi skulle åka hem.

Efter en stund av pratade, ölande och pizzaätande så begav jag och Lillemor oss iväg för att ta tåget hem. Innan jag gick hem drack jag två-tre glas vatten så att jag inte skulle vara så trött sen på tåget hem. Tågen går ju bara en gång i timmen, så vi tog tåget tjugo i elva.
Försökte att hålla mig vaken på tåget, men visste såklart att jag skulle somna. Jag hann somna innan kontrollanten ens hunnit kolla mitt kort, haha.

Väl framme efter 45-50 minuter gick vi av tåget och promenaden hem på ca 15 minuter väntade.
Det gick fint och var rätt skönt att vara ute och gå lite. Gick till lilla huset och upp för trappan mot mitt rum, släppte ner Lillemor på golvet i ett klädesplagg och sedan lade jag mig själv för att sova =)

/Jacqueline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0