"Nya trendhusdjuret - pygméigelkott"

 

Ååh jag blir så ledsen och arg när jag läser sånthär!!
Jävla svenska media!

 

Expressens idiotiska artikel

 

Jag avskyr vad tidningarna skriver.
"Nya trendhusdjuret - pygméigelkott" Djur ska inte va nån trend för i helvete! Hur kan man ens skriva sånt? Man uppmanar ju folk till att köpa på sig en massa djur eftersom "det är en trend". Fy farao!
Var ju samma sak förra veckan med mini-minigrisarna, seriöst! Lägg ner den jävla skiten!

"De trivs bra i vanliga burar som man använder för marsvin", snarare är det djurplågeri. Dom ska ha minst 20kvm att röra sig fritt på, dygnet runt! 1-10 kottar ska ha minst 20kvm, 11-20 ska ha 40kvm, 21-30 ska ha 60kvm osv. Utomlands trycker dom in dom i små burar och terrarium, förstår mig verkligen inte på deras djurlagar alls! Vansinnigt är det!

"ska vara lika lättskötta som marsvin", men det är dom inte! Det skiljer sig en massa. Igelkottarna äter torrfoder och mycket insekter och kött, som; larver, syrsor, kackerlackor, pinkies (musungar) etc. OJ va likt det är ett marsvin! När man får hem sin första igelkott är det lätt att man blir rädd över deras betéende. De är INGA GOSDJUR! Det är inte tama djur som en kanin, hamster, marsvin, du kan inte sitta med igelkotten och klappa och gosa i knät som du tycker. De gillar oftast inte att bli klappade på, dom buffar bort dina händer eller sticker dig med taggarna. Fräsa kan dom göra ordentligt också. Dessa djur kör sitt eget rejs, och är väldigt envisa också. Om dom inte vill gå med på nåt så är det ju bara för dom att rulla ihop sig. Du kan inte tro att dom går att bända upp. Man ska vara glad ifall man kan få dom att lyssna till ett visst läte eller knackning tex. De är nattdjur, så man kommer vakna på nätterna då och då, de klättrar mycket och röjer runt. Du får lära igelkottarna att gå på låda, det ska badas och kloklippas. Kan ju tala om att det inte alltid kan vara det enklaste!

Notera också: Det är en brittisk tjej dom har intervjuat, så otroligt korkat att dra upp det i svensk media då det inte alls är samma regler för dom här + att nu kommer alla tycka dom är "såå söta och måste ha en". Sen kommer blocket bli bombat av folk som inte klarar av dom, för det var ju visst inte alls samma sak som att ha ett marsvin.
Nä sånt här gör mig upprörd!

Jag hoppas att alla uppfödare fortsätter med vettiga regler när det gäller att sälja kottar till folk.
Visst finns det alltid folk som skiter i djuren och föder upp bara för att tjäna pengar, men jag hoppas verkligen folk har lite vett i skallen. Blir så ledsen på de annonser på nätet som sätter höga priser på djur och knappt nån info. De har inget intresse i djuret, men vill få ut så mycket pengar som möjligt. Skamligt!
Den här annonsen gjorde inget gott för igelkottarna då det framkommer helt fel info!

Har försökt ringa expressen igårkväll och nu precis, men självklart kommer man inte fram. Ska ringa sen igen! Ska ringa tills jag kommer fram och får prata med dom!

Bara så ni vet, jag vet vad jag snackar om! Jag har själv två stycken afrikanska pygméigelkottar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0